21 Şubat 2018 Çarşamba

TÜRK EDEBİYÂTI DERSİ 12. SINIF 2. DÖNEM 1. SINAV SORULARI


…………………………………….. ANADOLU LİSESİ
……..…………..…… ÖĞRETİM YILI TÜRK EDEBİYÂTI DERSİ 12. SINIF 2. DÖNEM 1. SINAV SORULARI

ÖĞRENCİNİN
ADI
SOYADI
 odevyaz.org
SINIFI/ŞUBESİ
 www.odevyaz.org
NUMARASI

www.odevyaz.org 
SINAVIN
TARİHİ

NOT BAREMİ
Soruların puan değerleri soru cümlelerinin hemen yanında verilmiştir.
SINAVDAN ALINAN NOT

GRUP
A


İkinci Yeni şiiri için verilen ifadeler doğru ise cümlelerin başında yer alan boşluklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız. (10 puan)

(………) Toplumsal meselelerin çözümüne yönelik fikirler işlenmiştir.
(………) Edebî sanatlar hiç kullanılmamıştır.
(………) Folklor ögelerinin kullanımına gayret edilmiştir.
(………) İkinci Yeni'nin isim babası 1956'da Pazar Postası'nda yazdığı bir yazıyla eleştirmen Muzaffer İlhan Erdost olmuştur.
(………) Söz sanatlarına, alışılmamış bağdaştırmalara yer vermişlerdir.
(………) Sözcükleri ilk anlamlarının dışında yan ve mecaz anlamlarıyla kullanmışlardır.
(………) Somuttan çok soyutu anlatmışlardır.
(………) Şiirde kullandıkları sözcükleri, sözcüklerin Türkçe olup olmamasına göre değil, çağrışım yüküne, geçmişine bakarak seçmişlerdir.
(………) Temel dinamikler bilinçaltı, duygu ve çağrışımlardır.
(………) Bireyin yalnızlığı ve bunalımını yansıtmışlardır.
Sezai Karakoç’u tanıtan 5 cümle kurunuz. (10 puan)




Âşık Veysel’i tanıtan 5 cümle kurunuz. (10 puan)

……………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………...


Özdemir Asaf’ı tanıtan 5 cümle kurunuz (10 puan)

……………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………...

Aşağıda tanıtılan sanatkârların kim olduğunu altlarındaki boşluklara yazınız. (8 p

♦ → Saz çalmamakla birlikte şiirlerini halk şiiri gelenekleri doğrultusunda yazmıştır. Politik taşlamalarıyla tanınmıştır. "Mihriban" adlı şiiri geniş kesimlerce sevilmiştir. Şiir türünde eserleri: Hasan'a Mektuplar, Haber Bülteni, El Kulakta, Kan Yazısı, Vur Emri, Akıl Karaya Vurdu, Beşinci Mevsim, Suları Islatamadım, Gök Çekimi, Dosta Doğru

……………………………………………………………………………………...

♦ → 1942 yılında Adana'nın Kadirli İlçesinin Azaplı köyünde dünyaya gelmiştir. Şiir ve atışma dalında büyük başarı göstermiştir. Şiirlerinde tasavvufi deyişlere geniş yer vermiştir. Çukurovalı âşıklar arasında büyük saygınlığı vardır. Ahu Gözlüm, Barışmam, Anadolu’m, Mevlana, Elveda, Bugün Bayramdır gibi şiirleriyle tanınmıştır.

……………………………………………………………………………………...

♦ → Asıl adı Cemalettin Seber'dir. İkinci Yeni hareketinin önde gelen şair ve kuramcılarından sayılan şairin ilk şiiri "Şarkısı-beyaz", Mülkiye dergisinde yayımlanmıştır. Kendine özgü söyleyiş biçimi ve şaşırtıcı buluşlarıyla, zengin birikimi ile duyarlı, çarpıcı, yoğun imgeleriyle İkinci Yeni şiirinin başarılı örneklerini vermiştir. Aşk, özgürlük odağında şiirler yazmıştır. Şiirlerinde zekâdan ve ince mizahtan ustaca yararlanmıştır. Şiirleri kadar şiir üzerine yazıları ve diğer düz yazıları da önem taşır. “Papirüs” dergisini çıkarmıştır.

……………………………………………………………………………………...

♦ → “Şiirlerinde ifadeyi sıkıştırarak yoğunlaştırmaya, kelime seçimine, ses unsuruna, imge yoğunluğuna, bütünlük ve mısraya verdiği önem onun şiirinde şiir işçiliğini üst seviyeye taşımıştır. Özellikle ikinci kitabından sonra, şiiri imge ve hayalden ibaret görmenin sonucunda insan ve toplumdan kopararak kendi içinde bir kısır döngüye sıkıştıran anlayışlara karşı çıkmıştır. Şiiri bir dünya görüşünün içinde tutmaya özen gösteren fakat şiirde ilk gayenin yazılan metnin şiir olması gerekliliğini unutmadan; şiiri bir dünya görüşünün yedeğine; ikinci plana atmadan, şiirinden hem içinde yaşadığı çağın belalarına maruz kalmış insanın izlenebilmesi hem insanın ontolojik boyutuna ilişkin temel meselelerin araştırılmasının daima öncelenmesi hem de içinde yaşadığı topluma hitap edebilmesi, bir şair olarak kendi anlamını ve şiirinin anlamını içinde yaşadığı toplumun anlam dünyasında araması onu Türk şiirinin büyük ustaları katına taşıdı. Amentü, Evet İsyan, Erbain isimli şiirleriyle ün yapmıştır.”

……………………………………………………………………………………...
˜
1960–1980 dönemi toplumcu şairler aşağıdaki unsurlardan hangisine daha fazla önem vermiştir? (2 puan)

A. İmge                B. Kafiye          C. Ahenk                    D. İçerik            E. Ritim
˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜
Şöyle böyle bir günün kurcalanmasından
Bir tırnak izidir nehir -yüzümde akan-
Bulutlar bulutlar bulutlar -dudak izleri, beyaz
Ötede bir köprü üstünden geçeceğim birazdan.

Yukarıdaki şiirde aşağıdakilerden hangisi görülmez? (2 puan)

A. Sosyal mesaj taşır.          B. İmgeler kullanılmıştır. C. Bireysel durumu anlatır.
D. Kapalı bir anlam vardır. E. Soyut anlatım hâkimdir.
˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜¯˜
Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet Döneminde ortaya çıkan edebî gruplardan biri değildir? (2 puan)

A. İkinci Yeni hareketi                  B. Birinci Yeni hareketi                C. Öz şiir
D. Mahallîleşme                             E. Toplumcu Şiir        

Aşağıdaki ifadelerden hangisi halk şiiri için söylenemez? (2 puan)

A. Halk şiirinde ele alınan konular genellikle soyut ve belirsizdir.
B. Halk şiirinde dörtlükler arasında konu bütünlüğü bulunmaktadır.
C. Halk şiiri ürünleri genellikle saz eşliğinde söylenir ve irticalidir.
D. Halk şiirinde söz sanatları ihtiyaç duyulduğunda kullanılmıştır.
E. Halk şiirinde genellikle hecenin 7, 8 ve 11’li ölçüleri kullanılmıştır.


Cumhuriyet döneminin öykü ve romancıları işledikleri konular, üslup ve teknikleri bakımından 4 grupta toplanmaktadır.
Bunların isimlerini aşağıda numaralandırılmış yerlere yazınız. (2’şer puandan toplam 8 puan)
Bu roman anlayışlarını her birinin 3’er özelliğini yazınız. (2’şer puandan toplam 24 puan)
Bu roman anlayışlarını temsil eden sanatçılardan 3’er tanesini adını yazınız. (1’er puandan toplam 12 puan)

1) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….


2) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….


4) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………